Forside

Spil

Det er hyggeligt med spil, og der findes mange forskellige typer spil, brætspil, computerspil og så videre. Læs mere om spil her.

Spil kan være meget selskabeligt. Jeg har fundet lidt om, hvad der gør et spil godt på adeo.dk, se lidt om det herunder. Jeg har også fundet nogle spil til dig, se dem her og her.

Motivation

Hovedårsagen til at bruge spil til at skabe læring og forandring
er den indbyggede motivation, som et godt spil gerne skulle skabe. For at undersøge hvor meget et spil motiverer deltagerne, er der en række vigtige spørgsmål, man bør stille først:

Er det lækkert?

Ser spillet godt ud? Får man automatisk lyst til at pille ved det og komme i gang? Så er det et godt spil. Ingen gider og sidde og fumle med post-its og gamle fotokopier. Hvis dine medarbejdere skal bruge deres værdifulde tid på et spil, så vil de kunne se og føle, at nogen virkeligt har brugt tid og penge på at gøre spillet helt færdigt. Dette princip ses også i underholdningsbranchen – spillene med den fuldendte grafik fænger mest.

Kommer man let i gang?

Selv de bedste spil kan gå til grunde, hvis de ikke besvarer dette spørgsmål godt. Et spil bør få deltagerne hurtigt i gang uden de store anstrengelser. Spillereglerne bør være få og lette at overskue. Så gør det ikke noget, hvis man evt. skal lære flere spilleregler i senere faser af spillet. På det tidspunkt vil man (forhåbentligt) være fuldt ud motiveret for det.

Er det sjovt?

Spil skal være sjove for at motivere. Her kan man heldigvis bare bruge sine sanser og sin intuition. Virker det sjovt? Er det overraskende og alligevel meningsfuldt? En almindelig måde at skabe overraskelse på er gennem tilfældighed (terninger, blandede kort osv.) og der bør man spørge: Holder det tråden og opbygger det mening? Et andet aspekt er: Får spillet dig til at grine og samtidigt blive spændt? Er det lidt farligt, og er der noget på spil? Spænding er sjov. En meget almindelig måde at gøre spil spændende, er at indbygge konkurrence med vindere og tabere. Hvis spillet indeholder konkurrence bør man altid spørge; Virker det retfærdigt, og undgår man at udstille taberne?